Johannesburg - Kruger National Park - Reisverslag uit Mpumalanga, Zuid-Afrika van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu Johannesburg - Kruger National Park - Reisverslag uit Mpumalanga, Zuid-Afrika van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu

Johannesburg - Kruger National Park

Door: Ietje

Blijf op de hoogte en volg Ietje en Jos

07 December 2014 | Zuid-Afrika, Mpumalanga

Ja hoor, de groep is aangekomen en we zijn er al een paar dagen mee opgetrokken. Prima allemaal, aardige mensen. De groep is niet zo groot, we zijn maar met zijn 21-en. Wij zijn daar wel blij om, het blijft zo wel overzichtelijk.

Begonnen zijn we met een bezoek aan het voortrekker monument bij Pretoria Voortrekker is het Zuid-Afrikaanse woord voor pionier. Er was van alles te zien uit de tijd van de voortrekkers (ook veel enorme bijbels) en je kon met een lift naar boven op de toren, waarvandaan je een prachtig uitzicht had over Pretoria.
Vervolgens doorgereden naar Pretoria en daar eerst het Uniegebouw bezocht. Bij het Unie gebouw ligt een prachtige tuin en daar ontmoetten wij een zwarte man die ons vol trots vertelde dat Nelson Mandela twee dagen op het plein voor het gebouw opgebaard heeft gelegen. Iedereen kon daar afscheid van hem nemen en het condoleance register tekenen. Hij had dat gedaan en daarvoor 6 uur in de rij gestaan! En dat in die hitte!

Daarna hebben we het huis van President Paul Kruger bezocht en het kleine museum dat daaraan verbonden is. Om het allemaal compleet te maken, zijn we ook nog naar Soweto geweest, zijn daar doorheen gereden, gefietst of gewandeld en hebben het vroegere huis van Mandela ook nog gezien. Veel huizen dus…. Wel heel interessant allemaal!

De volgende dag hebben we ons mooie hotel in Johannesburg verlaten en zijn op weg gegaan naar Hannah’s Lodge, een privé reservaat in de buurt van Ohrigstad. Onderweg konden we genieten van een prachtig landschap, we zijn tot een hoogte van bijna 2000 meter gestegen en onze gids heeft ons in het Afrikaans veel verteld over land en mensen. In Hannah’s Lodge aangekomen hadden we maar even tijd om ons op te knappen, want de ranger voor onze eerste gamedrive stond al met zijn safari-jeep te wachten om ons mee te nemen voor onze eerste safari. Voor Jos de eerste van deze reis, voor mij helemaal de eerste! Het reservaat heeft hoofdzakelijk antilopensoorten en daarvan heel veel! We hebben van alles gezien, een Nyala stond bij ons huisje in de voortuin en verder hebben we heel veel Impala’s, Kudu’s, en zelfs Sabelantilopen gezien. Onze gids was fantastisch! Hij wist ontzettend veel over de dieren, maar ook algemeen over de natuur. Hij had vroeger wandeltochten door de bush gedaan en kon ongelooflijk interessant vertellen over alles wat wij zagen. Wij hebben genoten! Na een heerlijk diner buffet zijn we gaan slapen. ’s Nachts werd ik wakker en keek naar buiten. Ik wist niet wat ik zag! Het leek wel of alle dieren die we die dag in het reservaat gezien hadden zich voor ons huisje in de wei hadden verzameld. Gauw Jos wakker gemaakt om ook te kijken, het was geweldig! Jammer genoeg te donker om ze precies te kunnen zien, anders had ik een lijstje gemaakt!

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt reden we de volgende dag de panoramaroute. En inderdaad; het ene panorama prachtiger dan het andere! Onze eerste stop was bij de Blyde Rivier Canyon, waar je een imposant uitzicht hebt op één van de diepste ravijnen ter wereld met de drie rondavels. Slechts een stukje verder wandel je naar de Bourke’s Luck Potholes, waar de Blyde rivier en de Treurrivier op tientallen meters diepte vreemde ronde gaten in de rotsen gevormd hebben, waar ze doorheen kolken. Een derde stop was bij God’s Window en als je het uitzicht ziet begrijp je de naam meteen, daar is geen uitleg bij nodig. Het volgende panorama was bij de Lisbon watervallen, weer prachtig! Onze laatste halte die dag was bij Pilgrims rest, het oudste mijnstadje van Zuid-Afrika en nog geheel in de oude staat. Daar liepen we nog een paar aapjes tegen het lijf, een moeder met een jong onder haar buik en nog een paar opgeschoten apenkinderen die met elkaar aan het spelen waren. Altijd weer leuk.

Maar dan is het eindelijk zover, het echte werk gaat beginnen en wij gaan op weg naar het Kruger Nationaal Park. Wel maken we nog een paar tussenstops, de eerste bij Saby’s Koffieboerderij. Dit is een kleinschalige koffieplantage, gecombineerd met een volledig ambachtelijke koffieproductie. We worden door de eigenaar onthaald en hij vertelt ons alles over de koffieboon; van de aanplant van de struik tot de oogst van de bessen die nog handmatig geschiedt, tot en met het roosteren en het malen van de bonen. Het is altijd weer mooi te zien hoe bevlogen die mensen zijn en hoe ze van hun bedrijf houden! We krijgen ook nog eigen koffie met een heerlijk stukje taart en rijden dan verder naar Hazyview, voor een ietwat overbodige lunch. Daarna gaat het meteen door naar het Krugerpark, waar we na aankomst net tijd hebben om ons fris te maken voor we op onze eerste gamedrive in het Krugerpark gaan!

Om half vijf ’s middags vertrekken we en al in de eerste vijf minuten hebben we, behalve een aantal Kudu’s, de eerste Olifanten al gezien! Wat een kracht, wat fantastisch! En het hield niet op! Zebra’s, hele kuddes Impala’s, Hartbeesten en noem maar op. Toen het donker was zagen we in het licht van de schijnwerpers zelfs even een luipaard! Daar raakte onze driver heel opgewonden van en toen het luipaard in de bosjes verdween heeft hij over allemaal kleinere paden het luipaard weer gezocht tot hij het gevonden had en wij het goed konden zien. Het was een dominant mannetje en helemaal niet bang voor ons. Hij liep gewoon zijn territorium te markeren, met opgeheven staart! Onze dag kon niet meer stuk! En aan het einde van de gamedrive kwamen we nog een enorm grote Olifantbull tegen, die net een halve boom uit elkaar gereten had en nog een heel stel buffels! Gewoon, vlak bij ons hek!

Vandaag was het vroeg opstaan, om 6 uur zijn we vertrokken op de volgende gamedrive en weer was het feest! Weer hebben we van alles gezien, ook weer een luipaard. We hoorden dat de luipaarden op het ogenblik wat meer rondlopen, omdat er nu in de vroege zomer veel jonge dieren zijn. Dat betekent gemakkelijke prooi voor ze en daar zijn ze niet vies van! Giraffen stonden nog op mijn verlanglijstje en ik ben op mijn wenken bediend. Gaaf!! Ook hebben we een stel neushoorns gezien, wat een machtige beesten zijn dat! Moe, maar heel voldaan zijn we in de vroege namiddag in onze “tent” teruggekeerd en nu hebben we vrij en zit ik een beetje te schrijven. Vandaag is voorlopig de laatste dag dat we internet hebben, morgen vertrekken we naar Swaziland en dan zijn we een paar dagen “van de kaart”. Maar we komen terug! Jullie horen weer van ons!

• 08 December 2014 - 08:13

Christopher:

Hoi mam en Jos,

Wat klinkt dat allemaal fantastisch. Ik vind het geweldig, dat ik uit de tekst kan lezen hoe erg jullie het naar je zin hebben. Fijn! Mooie foto's, prachtige verhalen, super. Karin en Remco zijn helemáál jaloers, onze dierenmensen. Wij trouwens ook! ;-)

Hopelijk wordt de rest van de reis ook zo mooi, jullie hebben het verdiend.

Heel veel liefs,
    Karin, Christopher, Harald en Remco

• 11 December 2014 - 14:38

Alexandra:

Lieve mammsie en Jos,

wat geweldig allemaal, jeminee! Wat een collectie superlatieven!
    Ik vind het ongelofelijk dat je al de ze dieren van zo dichtbij, in het echt (ik zal niet 'wild' zeggen, want dat klopt waarschijnlijk niet helemaal - ?) kan zien en meemaken. Indrukwekkend.
    En, wat ook Christopher zegt, ik ben blij te lezen dat jullie er van genieten! Als ik later groot ben, wil ik ook een keer giraffen, luipaarden en leeuwen in het echt zien. Niet in een dierentuin.

Dankjewel voor de uitgebreide verslaglegging!
    liefs, Alexandra & Co

• 13 December 2014 - 18:14

Truus:

Lieve mensen wat heerlijk te lezen dat jullie genieten. Voor ons veel herkenning als je de route beschrijft Ietje. Extra leuk om mee te leven. En wat je over de dieren schrijft....daar word ik jaloers van. Prachtig! Ga gauw het nieuwe verslag lezen. Liefs van ons en veel plezier!