Oslo, Tønsberg, Rognstranda - Reisverslag uit Langesund, Noorwegen van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu Oslo, Tønsberg, Rognstranda - Reisverslag uit Langesund, Noorwegen van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu

Oslo, Tønsberg, Rognstranda

Door: Ietje

Blijf op de hoogte en volg Ietje en Jos

11 Juli 2015 | Noorwegen, Langesund

Het regent dat het giet, maar wij worden niet nat! Tenminste niet zolang we in de auto zitten, maar als we Oslo binnenrijden regent het nog steeds. Toch gaan we meteen naar het Frognerpark dat voor een belangrijk gedeelte wordt ingenomen door een openluchttentoonstelling van rond 150 beelden van de beeldhouwer Vigeland (1869-1943). Het Frognerpark is prachtig en de beelden van Vigeland indrukwekkend, soms angstaanjagend, soms vertederend. Vigeland was gefascineerd door de cyclus van het leven en zijn beelden zijn hier allemaal op de één of andere manier uitdrukking van. Kletsnat maar onder de indruk verlaten we het park en gaan naar Holmekollen waar we de skischans zien en het Hotel Holmekollen, waar Jos destijds in afwachting van een huis een tijdje heeft gewoond. Vlak in de buurt drinken we koffie in Frognerseter, een beeldschoon, echt Noors traditioneel gebouwd en ingericht restaurant. Heel mooi en gezellig! Daarna maken we nog een wandeling met de hond en dan wordt het tijd onze camping op te zoeken. Het wordt de Bogstadcamping, een stadscamping, heel groot en druk, goed georganiseerd, maar niet gezellig. We vertrekken er de volgende dag graag weer en rijden de stad in. Het is gelukkig mooi weer!

Wat lastig is het om met zo'n camper in een grote stad als Oslo een parkeerplaats te vinden! We rijden een hele poos rond, waarbij we het kantoor passeren waar Jos gewerkt heeft, en vinden uiteindelijk een prima plaats, vlak bij het raadhuis. Jos heeft het al vaak gezien, hij neemt de hond mee en ik bekijk uitgebreid het beroemde raadhuis. Indrukwekkend, architecten Arnstein Arneverg en Magnus Poulsson.

Daarna maken we nog een wandeling van het Koninklijk Paleis door de Karl Johans gate naar het Parlement. Wat een gezellige straat! Overal terrasjes die bij dit mooie weer vol zitten met genietende Noren (hoe vaak laat het weer het hier toe op een terrasje in het zonnetje te zitten?). Jos laat me het authentieke Theatercafé zien waar ze vroeger wel eens gingen lunchen. Jammer genoeg waren ze het grondig aan het opknappen, het wordt pas in augustus heropend. Dan zijn we moe en willen de stad uit! We hebben besloten de kring van Kristiansand naar het noordwesten, dan naar het oosten en vervolgens langs de oostzijde van Noorwegen weer naar naar Kristiansand rond te maken. De passage op de ferry hebben we geboekt voor zondagavond. Dus we zakken langzaam af in die richting en overnachten weer wild (ja, we hebben de smaak te pakken!) in de buurt van Tønsberg, direct aan het Oslofjord.

's Morgens nemen we lekker de tijd om te ontbijten en alles klaar te maken. Dan gaan we op weg naar Verdens Ende (het eind van de wereld). Dit blijkt alles behalve het eind van de wereld te zijn! Toen Jos daar vroeger was, zijn eerste hondje kwam er vandaan, was het een eenzaam gebied, waar je over de rotsen kon wandelen en picknicken. Nu is het volledig veranderd, heel druk met toeristen, grote parkeerplaatsen, een restaurant en een natuurpark. Veel zin in picknicken hadden we niet meer, maar we eten een heerlijk ijsje!

We rijden de landtong terug en dan verder de weg naar het zuiden. Deze keer zoeken we weer een camping, er moet nog een keer gewassen worden, we hebben te weinig schone spullen! En zo landen we hier in Rognstranda op een hele luxe camping. De was is gedaan en we hebben een rustdag ingelegd voor we morgen onze weg naar Kristiansand vervolgen en weer terugrijden naar Nederland. Hoe de terugreis verloopt zullen we jullie nog melden als we weer thuis zijn. Dan is ook deze reis weer ten einde!

De foto's bij dit verslag komen later, de verbinding is hier heel slecht, maar we doen ons best!

• 11 Juli 2015 - 21:33

Bart En Truus:

Mooi hè de Vigeland-beelden. Je beschrijft ze in al hun indrukwekkendheid...zo heb ik het ook 35 jaar geleden beleefd. Leuk ook om te lezen waar Jos gewoond, gewerkt en geleefd heeft. En de stad Oslo, het stadhuis. Heb je het nieuwe operagebouw aan de haven nog gezien...je kunt er bijna niet omheen. Het is jammer dat het wisselvallig weer is, maar het drukt de pret niet, zo te lezen!
    Liefs van ons en een goede terugreis! We zijn benieuwd naar nog meer verhalenX

• 11 Juli 2015 - 23:07

Henny Voorveld:

Jos en Ietje een goede middag

Heerlijk weer in NL wel een beetje warm, maar dat kunnen we wel hebben Leuk met name voor Jos om "oude " plekjes terug te zien lijkt mij.
    Geniet nog maar een aantal dagen en dinsdag a.s. eet ik de nieuwe mosslen wel op
    goede reis naar huis en maak er samen wat van
    groeten
    Lyll en Henny

• 12 Juli 2015 - 22:56

Marga:

Ik weet niet of jullie dit nog lezen voor je thuis komt, maar in ieder geval: goede terugreis ! (Of gehad?!)Het was geweldig leuk om jullie reis te volgen en de (voor ons ook bekende) plaatjes van Oslo te zien.
    Wij zwaaien morgen Astrid, Jacco, Tim en Noa uit, die de camper in Florida hebben gehuurd. Ik hoop dat ze er net zo van genieten als jullie hebben gedaan. Wij mogen ons over Myla ontfermen (ook leuk!).
    Wel thuis en gauw tot ziens!
    Marga

• 13 Juli 2015 - 22:49

Sandra En Sebastian:

Wat een avontuur. Ondanks het weer horen we wel dat jullie het erg naar jullie zin hebben. Behoudens de drukke stadscamping lijkt het een gave reis. En net als vorige keer: het is ontzettend leuk om je reisverslagen te lezen mam. Het is voor de lezer alsof hij er een beetje bij is. Leuk! En Jos? Hoe is het voor Jos? Vindt hij het leuk om je daar rond te loodsen en je een deel van zijn leven te laten zien dat jij - laten we redelijk zijn - niet kent. Het is een combinatie van lekker toerist spelen en het land bekijken aan de hand van iemand die het heel goed kent; een mooie combinatie. Reis voorzichtig naar huis en geniet van de reis. De reis is onderdeel van de vakantie en geen militaristische oefening ( al heb ik gehoord dat de meningen daarover verschillen). Kus aan jullie beiden!