Van Haukeligrend naar Geiranger - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu Van Haukeligrend naar Geiranger - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu

Van Haukeligrend naar Geiranger

Door: Ietje

Blijf op de hoogte en volg Ietje en Jos

02 Juli 2015 | Noorwegen, Geiranger

Vandaag nemen we de route van Haukeligrend naar Kvandal, een bergachtige weg met vele tunnels en tunneltjes. Maar vooral met heel veel natuurschoon! Het is koud en naarmate je hoger komt wordt het steeds kouder en rijd je regelmatig door dikke pakken sneeuw. Dan daal je weer een heel stuk en rijdt langs bruisende en kolkende rivieren. Grote en kleine watervallen overal! Het is prachtig! Boven in de bergen passeren we een oude boerderij met mooi houtsnijwerk, hij schijnt onbewoond te zijn.... In Røldal bezoeken we een oud houten kerkje, van binnen beeldschoon beschilderd. Op weg naar Seljestad zijn ze in de lange tunnel aan het werk en we moeten wachten tot we door de "Ledebil" naar het einde van de tunnel worden begeleid. Je rijdt dan met een slakkegangetje achter een "gids-auto" door een kilometers lange tunnel! Van Seljestad langs de Låtefossen, een prachtige waterval, naar Odda met nog een kerkje. We besluiten de linkeroever van de Sørfjorden te nemen die heel mooi is, maar plaatselijk verschrikkelijk steil! Ik boet al mijn zonden af en weet soms niet wat groter is, de schoonheid van dit alles of mijn angst voor de hoogte en de smalle weggetjes! Maar uiteindelijk wint het eerste altijd weer.

In Utne nemen we het veerbootje naar Kvandal en overnachten op de plaatselijke camping. De volgende dag rijden nog een klein stukje door naar Oystese. We willen een keer vrij overnachten en rijden een zijweggetje in en komen op een mooie plek boven een meertje in het Fitjadal. Daar maken we een wandelingetje met de hond en ontmoeten twee dames die ons vertellen dat er een stuk verderop een prachtige picknickplek is aan het meertje waar je kunt overnachten. Wij er naar toe natuurlijk en we vinden de meest idyllische plaats die je je voor kunt stellen. De hond meteen in het water natuurlijk! En Jos heeft 's avonds nog een hengeltje uitgeworpen. Jammer, de vissen hadden er geen zin in en beten niet. We hebben heerlijk geslapen!

Het duurt 's morgens altijd wel even voor je weg kunt, maar we schieten op want we willen vandaag naar Bergen. En dat halen we ook. Wat een leuk stadje! We vinden er een echt Noors vest voor mij, iets wat ik me voorgenomen had en omdat ik niet kan beslissen welk vest het mooiste is, krijg ik het andere van Jos! Nu kan ik weer tegen de kou! Maar het weer zal beter worden. We overnachten op een camping buiten Bergen en vertrekken de volgende ochtend naar Gudvangen. Onderweg stoppen we in Voss, bekijken de plaatselijke kerk en bezoeken het openluchtmuseum. We overnachten in Gudvangen waar we de volgende dag de veerboot zullen nemen door de Aurlandsfjorden en de Sognefjorden naar Kaupanger. Weer een prachtige rit en een hele mooie vaart door de fjorden met wederom enorme watervallen en veel natuurschoon!

Als we van de boot komen rijden we nog een stuk door naar Hermansverk waar we overnachten. De volgende dag gaat het door naar Hella, waar we het pontje nemen naar Dragsvik en vervolgens via Viksdalen, Moskog, Skei en Byrkjelo naar Stryn rijden. In de buurt vinden we een mooie camping. Ik heb deze dag mijn eerste pas gereden met meer angst dan vaderlandsliefde moet ik bekennen! 's Morgens zit het een beetje tegen, we vertrekken iets te laat en als we onderweg naar Hellesylt op uitgebreide wegwerken in een tunnel stuiten en lang moeten wachten op de "Ledebil" , missen we de pont en moeten anderhalf uur wachten op de volgende. Mooi tijd om met de hond te wandelen en wat boodschappen te doen in de plaatselijke supermarkt. Dan mogen we als eerste aan boord en maken de fantastische tour door de Geirangerfjord naar Geiranger. Onderweg zien we wederom prachtig natuurschoon en een aantal verlaten boerderijen. Het gebied is volledig onherbergzaam en de laatste inwoners zijn sinds 1961 verdwenen. Sommige boerderijen waren slechts met ladders te bereiken en kinderen moesten aan het huis vastgebonden worden om niet honderde meters naar beneden te vallen.... Je kunt je er geen voorstelling van maken! Geen wonder dat het fjord op de Unesco lijst van werelderfgoed staat!

Om drie uur 's middags zijn we aangekomen en we vinden vrijwel meteen een mooie camping. We staan op nog geen 10 meter naast een knoepert van een waterval. Een paar stappen er naar toe en je wordt nat! Er is mooi weer voorspeld en we besluiten vandaag een rustdag in te lassen. En zo zit ik dan lekker te schrijven! Morgen gaan we weer door naar Ålesund, dat volgens National Geographic een van de mooiste havenstadjes van Europa moet zijn. We gaan het zien en ik zal erover schrijven! Tot dan! Foto's volgen.

• 02 Juli 2015 - 21:08

Jan En Rosita:

Dank voor de weer mooie beschrijving van jullie tocht, als jullie thuis zijn zouden we het leuk vinden om met jullie de routekaart door te nemen want we zijn nieuwsgierig naar al die onbekende plaatsen.
    Ja de rust en het natuurschoon daar dat vinden we niet hier in de omgeving en dat jullie zelfs in de sneeuw gereden hebben! Knap hoor zo rijden in de bergen, geniet ook nog de volgende week van al het moois en dan zal het weer wennen worden voor jullie qua woonruimte en rust.
    Lv.gr. Van ons beiden Rosita

• 03 Juli 2015 - 10:16

Alexandra:

Mijn hemel, wat een goddelijke plekken komen jullie tegen! De bergen, de fjorden en ook Bergen.
    Grappig om al die sneeuw en dikke vesten te zien, nu we hier een dikke hittegolf hebben en niet weten hoe we een beetje koel kunnen blijven. Leuk dat Karrow ook zo lekker aan zijn trekken komt, hij lijkt het echt leuk te vinden!
    Ben benieuwd naar de volgende etappe. Dankjewel voor het gezellige en uitgebreide verslag!
    liefs van Alexandra

• 03 Juli 2015 - 10:19

Els:

Hoewel ik dit jaar naar Zweden en Denemarken ga lees ik toch, met de kaart erbij hoe jullie zo'n beetje reizen. Over 2 jaar wil ik weer 3-4 weken naar Noorwegen, dus....
    Gelukkig wordt het ook bij jullie warmer en nog mooier weer. Geniet ervan! Wens jullie een leuke verdere tocht. Groetjes van Els

• 03 Juli 2015 - 10:58

Willy Koevoets:

Wat 'n hoogtes en dieptes,en dan door sneeuw en de vele water vallen,die ik me nog kan herinneren.Dan loop ik nog liever,wat wij deden,boven de bomengrens,was toen ook prachtig !!
    Dank jullie,en hopelijk nog heel veel reis plezier.Ik geniet hier van.Hete,warme groetjes Willy.

• 05 Juli 2015 - 00:08

Marga:

Lieve Ietje en Jos,
    Wat weer een heerlijk uitgebreid verslag! Met zoveel mooie foto's! Goed om te horen dat jullie zo genieten van al dat moois! Dat het een "beetje kouder" is dan in Nederland, dat moeten jullie maar op de koop toe nemen. Wordt vast wel beter de komende dagen.
    Nog veel plezier! Groeten Ed en Marga

• 11 Juli 2015 - 21:21

Bart En Truus:

Wat fijn om jullie verslagen te lezen en van de foto's te genieten. Dank je wel; een Noorwegenervaring op afstand:-)
    Maar jullie zijn nu al op de terugweg...goede reis en nog veel plezier!
    Liefs Bart en Truus