De eerste dagen - Reisverslag uit Haukeligrend, Noorwegen van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Haukeligrend, Noorwegen van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Ietje

Blijf op de hoogte en volg Ietje en Jos

24 Juni 2015 | Noorwegen, Haukeligrend

We zijn vertrokken! Na heel veel passen en meten hebben we alle spullen in de camper gekregen en kunnen we wegrijden. Ik ben wat nerveus om te rijden en, om de druk van de ketel te halen, begin ik maar meteen. We kiezen de route door de polders en maken de eerst koffiestop aan de Friese meren. Echte koffie gezet, compleet met filter en kokend water. Een nostalgisch gevoel. En broodjes gemaakt natuurlijk! Lekker even met de hond gewandeld en toen weer verder, want we willen nog een heel stuk Duitsland in vandaag. En dat lukt. We komen tot voorbij Bremen en vinden een camping met veel bos in Oyten. 's Avonds de meegebrachte pastasaus opgewarmd en spaghetti gemaakt en op tijd naar bed.

De volgende dag vertrekken we op tijd en komen een heel stuk Jutland in. Jutland is niet spectaculair, maar toch mooi. Prachtig vond ik de enorme hoeveelheid aan bloeiende lupines in alle schakeringen van roze tot diep paars! Verder een licht heuvelig gebied, heel groen en soms wat duinachtig. We stoppen bij Randers City Camp, weer een mooi stuk bos, de hond boft maar weer. Het regent pijpenstelen, dus we moeten binnen koken. Jammer, want Jos wil heel graag zijn nieuwe reisbarbecue in gebruik nemen! Na een goede nachtrust vertrekken we weer op tijd want we willen niet te laat in Hirtshals aankomen om daar een camping te zoeken. Dat lukt uitstekend en we besluiten de beide campings te bekijken. Dit restulteert in het toevallig landen op een derde, volkomen onbekende prachtige camping, direct aan het strand! Daar blijven we en gaan nog lekker een stuk langs het strand lopen. De hond vindt het heerlijk, bekend terrein en zo veel dode vissen vindt hij in Zandvoort niet!

's Morgens grote opwinding; We moeten tamelijk vroeg weg, Jos laat de hond uit en ik ga het afwasje doen. Ik trek de deur achter me dicht en hij valt in het slot! En de deuren van de rijcabine zijn ook op slot! Jos heeft ook geen sleutel mee, maar gelukkig is het laadluikje achterin open en kan Jos door de ruimte onder het bed naar binnen kruipen. Ik had de zenuwen en was al bang dat we de boot zouden missen! Maar we waren keurig op tijd. De overtocht naar Noorwegen was prima, de hond moest in de camper blijven, maar voelde zich daar al redelijk thuis na die paar dagen. Wel was hij heel erg blij toen hij ons weer zag! Aangekomen in Kristiansand hebben we wat tijd nodig gehad om in de stad een simkaartje voor Jos zijn i-Pad te kopen en geld te pinnen en ik ben in die tijd wat met de hond door het stadje gelopen, best leuk! Maar we waren al wel ongeduldig om de Noorse natuur in te trekken, zeker met het prachtige weer! De camping die we uitgezocht hadden was maar een kilometer of 30 het land in en we kwamen mooi op tijd aan. Een prachtige plek, direct aan een meertje. Karrow kon zijn geluk niet op en dook er meteen in! Wat heeft hij genoten, hij was er niet uit te krijgen! En Jos heeft een heerlijke worst gegrild en was lyrisch over de barbecue! Het is een fantastisch ding, we zullen hem heel veel gebruiken als het weer het toelaat.

Vandaag hebben we ons een beetje verslapen en zijn pas om kwart voor acht wakker geworden. We zijn lekker in het land van bestemming en hoeven ons niet meer te haasten. Op ons gemak maken we ons klaar en gaan op weg door het Setesdal, langs de rivier de Otra, naar Edland bij Haukeligrend. Het landschap is aanvankelijk lieflijk, prachtig groen en bont van de bloemen. Het lijkt wel of alles tegelijk in bloei staat! Weer dikke bossen prachtige lupinen, pinksterbloemen, boterbloemen en nog veel meer soorten die ik niet kan noemen en een rivier die zich steeds weer verbreedt tot langwerpige meren. En dan die beeldschone huisjes! Heel veel hout en in prachtige warme kleruen geschilderd, vaak donkerrood/bruin met wit, of ook wel okergeel.... Ik raak niet uitgekeken!
We lunchen op een mooie plek en wandelen een beetje met de hond. Later bezoeken we een hele oude boerderij met op de verdieping een tentoonstelling van oude Noorse truien, ontzettend leuk om te zien!

Later worden de bergen wat hoger, het landschap wat ruiger en ook wij stijgen behoorlijk tot we zelfs aan weerskanten de boomgrens en de sneeuw bereiken. En het is koud!!! We vrezen een beetje dat we in deze omgeving moeten overnachten, maar gelukkig dalen we de laatste kilometers naar onze bestemming heel sterk en komen op de landschappelijk mooie camping in Edland aan. Jos maakt een heerlijk stuk zalm op de barbecue en dan is het tijd om de verwarming aan te doen, want het is steenkoud buiten. Terwijl ik dit zit te schrijven, het is nu 10 uur, schijnt buiten nog de zon, maar het is 9 graden! Ik denk dat we nu gauw onder de wol kruipen, welterusten! Foto's volgen.

• 24 Juni 2015 - 22:40

Truus En Bart :

Lieve Ietje en Jos, leuk om je verslag te lezen. We zien het voor ons inclusief het spannende moment:-) Ik herinner me de overdaad aan bloemen in de maand juni/juli. En wat heerlijk dat de zon schijnt ook al is het s avonds koud! Heel veel genieten en plezier gewenst bij het zien van al dat moois. Liefs van ons!

• 24 Juni 2015 - 23:27

Ed En Marga:

Lieve Ietje en Jos,
    Oh, wat is Scandinavie toch mooi: jullie foto's bewijzen dat weer!
    Heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben (en Karrow ook!)
    Blijf nog even lekker genieten, wij doen dat met jullie verslagen.
    Groetjes Ed en Marga

• 25 Juni 2015 - 02:04

Willy Koevoets:

wat geniet ik weer van jullie's vakantie verslagen.Andre en ik hebben ook zo genoten ,van Noorwegen.Al mijn herinneringen komen weer boven.Frans en Maryse gaan ook met hun camper naar Zweden.Geniet en veel plezier. groet Willy.

• 25 Juni 2015 - 06:58

San En Sebas:

Wat klinkt dat gezellig! Fijn dat jullie zo genieten. Heel veel groetjes en houd ons op de hoogte. Het is heel gezellig om de reisverhalen te lezen!

• 25 Juni 2015 - 11:35

Henny Voorveld:

Goede morgen/middag Ietje en Jos,
    Nou dat was even een gedetailleerd reisverslag van enkele dagen.
    Jullie genieten volgens ons met volle teugen.
    Het bezoek aan Noorwegen Jos, is misschien ook een beetje nostalgie. Want volgens ons heb je er vroeger voor Philps gewerkt.
    Al met al, genieten en ik ga wel golfen.
    Have a nice day

Lyll en Henny

• 25 Juni 2015 - 12:46

Jan En Rosita Van Sluisdam:

Zoooooo, wat een gezellig uitgebreid reisverslag hebben jullie op de mail gezet, zo leuk om te lezen in de ochtend leuker als de ochtendbladen !!!!! Ja, wat een mooie periode om door Scandinavië te reizen, al het prachtige groen, de diversiteit aan bloemen, en de rust natuurlijk.
    Wat een schrik dat de camperdeur in het slot viel maarrrrr gelukkig is Jos dus nog lenig genoeg om via via binnen te komen!!!!!!!

• 25 Juni 2015 - 16:05

Sanne & Daan:

Wat een mooi verslag weer! Wij kijken uit naar de volgende. En Karel vermaakt zich zo te zien. Geniet ervan!!!

• 26 Juni 2015 - 20:48

Karin En Christopher, Harald En Remco:

Hoi mama en Jos,
    Oh wat is het ontzettend leuk om dit lange verhaal te lezen. Prachtige natuur, lekker eten, de dagelijkse perikelen... met en zonder sleutel... Leuk! Fijn ook dat Karrow het zo leuk vindt!
    Het lijkt ons ook geweldig om zoiets een keer te doen.

Dat met die deur kan jullie trouwens bij de caravan niet gebeuren, die moet met de sleutel op slot... ;-)

Geniet maar lekker door en blijf vooral mooie verhalen schrijven, wij genieten zo lekker mee!

Kus van ons allen!