Krugerpark - St. Lucia - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu Krugerpark - St. Lucia - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Ietje en Jos Schenkel - Koevoets - WaarBenJij.nu

Krugerpark - St. Lucia

Door: Ietje

Blijf op de hoogte en volg Ietje en Jos

13 December 2014 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Zo, daar zijn we weer, we hebben Swaziland (met spijt) achter ons gelaten. Wat een prachtig land is dat! We kwamen aan in Mliwane Wildlife Sanctuary, waar we ondergebracht waren in zg. “Beehives”, een soort reuzen bijenkorven met een piepklein deurtje waar je alleen maar bukkend onderdoor kon en zonder ramen. Wel heel oerig, maar niet helemaal ons ding. Heel leuk was, dat er antilopen en wrattenzwijnen gewoon om onze beehives heen liepen. Dat gaf steeds weer verrassingen. Het restaurant stond aan een water waar we veel prachtige vogels, waterschildpadden en zelfs een krokodil bij zagen. Heel spannend allemaal!

Aangezien er voor de volgende dag geen gamedrive georganiseerd was, hebben wij een auto met chauffeur gehuurd (stel je daar niet te veel van voor, een oude rammelkast met een leuke knul) en zijn naar Siteki gereden waar Jos’ zuster Mirjam lang in het ziekenhuis gewerkt heeft voor de missie. Zij heeft daar de opleiding voor verpleegsters opgericht en vele jaren geleid. In die tijd woonde Jos ook in Zuid-Afrika en ze hebben elkaar toen over en weer bezocht. Jos was zo slim geweest van te voren op te bellen en toen we aankwamen kregen we eerst een hele rondleiding door het ziekenhuis. Bovendien hadden ze twee oude medewerksters van Miriam die al gepensioneerd waren op laten halen, zodat zij en Jos over vroeger en over Mirjam konden praten. Het was ontroerend hoe blij die vrouwen waren!

De volgende ochtend moesten we al weer vroeg op pad, we moesten een lange maar prachtige weg afleggen terug naar Zuid-Afrika. Onderweg nog een leuke souvenirmarkt en een kaarsenfabriek bezocht en uiteindelijk, verwelkomd door een ontvangstcomité van giraffen, aangekomen in de lodge bij Hluhluwe. Voor de volgende ochtend stond er een bezoek aan een Zoeloe-school en -dorp op het programma waar wij ook aan deelgenomen hebben en ’s middags nog een gamedrive. Daar kunnen wij niet genoeg van krijgen! Die verrassing iedere keer om in het landschap wilde dieren te spotten, die soms direct voor de safariwagen oversteken! Olifanten, witte neushoorns, maar ook de prachtigste vogeltjes en roofvogels die je je maar voor kunt stellen! Dan ineens weer een stel bavianen of een groep impalamoeders met kleintjes! Het blijft zo boeiend!

’s Morgens was het weer tijd om op te stappen, we slapen in ieder hotel of lodge hoogstens twee nachten…. We gaan naar St. Lucia, naar het Isimangaliso Wetland Park, één van de weinige parken dat uit vijf verschillende ecosystemen bestaat en waar meer dan 800 nijlpaarden leven en meer dan 1000 krokodillen. Aangekomen in St. Lucia maken we meteen een boottocht en zien hele kolonies nijlpaarden. De krokodillen hadden het te heet en bleven onder water. De nijlpaarden komen ’s avonds aan land grazen. Het gebeurt regelmatig dat ze dan het dorp in komen, zoals de herten in Zandvoort. Alleen zijn nijlpaarden extreem agressief en gevaarlijk, dus er gebeuren hier nogal eens ongelukken. Wij hebben weer een gamedrive geboekt en zien weer een heel ander soort dieren in deze moerassige omgeving. Als we in het donker naar huis rijden steken voor onze auto een stel nijlpaarden de weg over. Onze chauffeur blijft staan en als hij in de bosjes schijnt, staan daar nog een paar nijlpaarden te wachten om ook over te steken en zich bij de groep te voegen. Wij staan in de weg…. Ik ben blij als onze gids besluit ze de ruimte te geven en door te rijden!

Vandaag hebben we een dagje vrij genomen om een beetje te relaxen en weer eens een berichtje klaar te maken. Vanavond wordt het laat, we gaan naar het strand om naar de lederschildpadden te kijken en als we heel veel geluk hebben kunnen we een paar eieren uit zien komen en zien hoe de jonge schildpadjes een weg zoeken naar de oceaan. De mensen die deze excursie gisteren hebben gedaan hebben geen schildpad gezien, ik hoop dat wij meer geluk hebben!

• 13 December 2014 - 18:22

Truus En Bart:

Lieve mensen, Fijn verslag. Fijn dar we zo mee kunnen leven. Wat een mooi land he! Geniet nog maar lekker:-) liefs

• 14 December 2014 - 00:05

San En Sebas:

Hoi mam en Jos. Wat hebben jullie een prachtige reis! Het klinkt allemaal heel erg interessant en prachtig om te zien. Wat leuk om nog wat mensen uit je verleden op te zoeken! Grappig onderbordje bij het eenrichtingsverkeersbord. Ik wist niet dat ze dat daar een eenrichtingsbordje hebben, maar moet bekennen, dat ik dat onderbordje hier nog nooit heb gezien. Verrassend in beide gevallen. Doe voorzichtig en geniet. Groetjes van ons.

• 14 December 2014 - 00:06

• 14 December 2014 - 00:06

• 14 December 2014 - 15:59

Mirjam:

Genieten dus....! Ik geniet mee van zoveel voor mij bekende plekjes. Dank voor jullie uitgebreide en duidelijke reisverslagen. Lieve groet. Mirjam

• 15 December 2014 - 16:18

Christopher:

Hoi mam en Jos,

Wat een verhaal! Wat ontzettend gaaf, wat jullie allemaal meemaken! Karin en Remco zijn écht stikjaloers! :-) Al die beestjes / beesten! Geweldig! Heel mooie foto's ook!

Geniet maar lekker verder, jullie hebben het verdiend.

Heel veel liefs,
    Karin, Christopher, Harald en Remco

• 15 December 2014 - 16:25

Willy Koevoets:

Door Mirjam en met Ineke heb ik ook zulke mooie herinneringen aan het krugerpark.
    Maar wij hebben niet zoveel wild gezien,maar zo genoten!!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier.En kijk uit naar jullie's volgende verslag.koude en natte groet
    van mij uit N.H. Willy.

• 21 December 2014 - 17:56

Sanne:

Hoi pap en Ietje,

wat leuk om jullie reis op deze manier te kunnen volgen! Ik zie jullie al door de beehive kruipen :-D

Heel veel plezier, en geniet van alle prachtige uitzichten, planten, en dieren!

Kus,
    Sanne

• 21 December 2014 - 17:58

Sanne:

PS Jullie missen hier niks: het is koud en nat, iedereen is overwerkt, de katten zijn chagrijnig, en verder zijn er geen beesten te bekennen (de vogels die normaal rond het huis kwetteren zullen nu wel daar de leeuwen aan het treiteren zijn).